I AB-Sprotoften har beboerne direkte indflydelse på de beslutninger der berører og danner rammen
om din bolig.
Herunder er beskrevet hvordan organisationen er opbygget for AB-Sprotoften.
Beboerne
Hvert år indkaldes beboerne i en boligafdeling til et møde, hvor alle vigtige beslutninger vedrørende
afdelingens drift behandles og vedtages. Det er på afdelingsmødet, at beboerne beslutter hvilke arbejder og aktiviteter, der skal sættes i værk i afdelingen i det kommende år. Beboerne vælger på afdelingsmødet en afdelingsbestyrelse (frivilligt), der skal varetage afdelingens interesser.
På afdelingsmødet træffes afgørende beslutninger for alle afdelingens forhold. Det er dog boligorganisationens bestyrelse (organisationsbestyrelsen), der har det overordnede ansvar for afdelingen.
Afdelingsmødet holdes i forbindelse med vedtagelse af afdelingens budget for det kommende år - senest tre måneder før regnskabsåret starter af hensyn til varsling af lejeforhøjelse for det kommende kalenderår.
Her tages alle beslutninger om afdelingens økonomi, mindre og større projekter og øvrige forhold, fx husorden.
Formålet med en husorden er at have nogle regler, der er med til at støtte det gode naboskab.
Det handler om at tilgodese både den enkelte beboers og fællesskabets rettigheder.
På mødet fremlægger afdelingen sidste års regnskab og vedtager samtidig et budgetforslag.
Afdelingsmødet giver således også mulighed for at få et overblik over udviklingen i din afdeling.
økonomiafdelingen, værkstedsafdelingen og udlejningsafdelingen.
Afdelingsbestyrelsen
På afdelingsmødet vælger lejerne en afdelingsbestyrelse der har kompetence til, på beboernes vegne, at arbejde på at gøre deres indflydelse gældende i egen afdeling. Afdelingsbestyrelsen består alene af lejere i afdelingen.
Afdelingsbestyrelsen er bindeleddet mellem beboerne og administrationen.